2020-10-26 16:28
2020. október 14-én az ún. Universal Analytics helyét hivatalosan is átvette a Google Analytics legújabb verziója, a Google Analytics 4 (vagy rövidítve GA4), a Google Analytics felületén új tulajdon hozzáadásakor már a GA4 tulajdon az alapértelmezés.
A GA4 jelentős változásokat hoz; nem csak a Google Analytics felhasználói felülete újult meg, de a beállítások és az adatok, események kezelése is eltér az eddigiektől. A Google Analytics az egyszerű látogatószám- és az oldal letöltések mérésén túl már eddig is tartalmazott különböző plusz lehetőségeket, az Universal Analyticsben a különböző események kezelése is lényeges elem volt, a GA4-ben viszont egyértelműen részletekbe menően a legkülönbözőbb események mérésén és az így gyűjtött részletes adatok kezelésén van a hangsúly. Az egyszerű, néhány soros követőkód beillesztésével azonnal számos esemény mérése minden további kód beillesztése nélkül mérhető, némi JavaScript kód használatával pedig további események mérése is viszonylag egyszerűen megoldható. Így például - ami webáruházak esetében fontos -, többek között az események segítségével a GA4 lehetőséget nyújt az eddigieknél részletesebb E-commerce mérésekre. A vásárlások lemérésén túl lemérhető, hogy a látogatók melyik termékeket hányszor nézik meg, melyeket teszik a kosárba, melyeket veszik ki a kosárból, vagy például hogy a weboldal keresőjében milyen szavakra keresnek rá.
A GA4 mélyebb, részletesebb Google Ads integrációt is lehetővé lesz és nagy hangsúlyt fektek a látogatók mérésére még abban az esetben is, ha egy adott látogató váltogatja az általa használt eszközöket (például út közben mobiltelefonon elkezdi használni a weboldalunkat, később pedig a laptopján folytatja a böngészést).
A GA4 által gyűjtött adatok alapján az Analytics bizonyos fokú előrejelzésekkel is képes operálni. Az előrejelzések alatt olyan számításokra kell elsősorban gondolni, mint például hogy adott felhasználói csoport megszólítása esetén hogyan változna vélhetően a forgalom és/vagy hogyan alakulna a bevétel.
A riportok tekintetében a hangsúly a GA4-ben a látogató útjának követéséről áttolódott a látogató/vásárló/ügyfél életciklusának egészére. A GA4 riportjai olyan kérdésekre is megpróbálnak válaszolni, mint hogy például az adott weboldal látogatói/vásárló honnan érkeztek, hányszor és akár hány napon keresztül napig nézegették a termékeket vásárlás előtt, akik vásároltak azok ezt követően hogyan használták a weboldalt, visszatértek-e, ha igen, akkor hány nap múlva, vásárolnak-e újból, stb., azaz összességében milyen hosszan és pontosan hogyan használták a weboldalt/webáruházat. Ennek fontos része a már említett eszköz-közi mérések megvalósulása is természetesen (már amennyire ez lehetséges), hiszen egy adott látogató ma már összesen akár 4-5, eszközt is felváltva használ.
A Shopstart webáruházakban a GA4 mérések aktiválásához a Beállításoknál Google Analytics API típus mezőben a gtag.js-t kell választani, a Google Analytics azonosító mezőben pedig a GA4-es azonosítót kell megadni. Ezáltal a GA4 mérések azonnal elkezdődnek ráadásul GDPR-kompatibilis módon, a felhasználók előzetes hozzájárulását követően.
2020-10-26 16:28