A fogysztóvédelmi hivatal folyamatosan közzé teszi a jogsértő webáruházakat és azt is megnevezik, hogy milyen hiányosságokat találtak az adott webshop esetében.
Az egyik leggyakoribb hiba, hogy a webáruházban nem kerül minden olyan adat feltüntetésre, mely egyébként törvényi kötelesség. Kötelező - a teljesség igénye nélkül - tájékoztatást adni a webáruházban az alábbiakról!
- a vállalkozás nevéről, azonosítójáról (cégjegyzékszám, egyéni vállalkozói nyilvántartási szám), székhelyéről, adószámáról, levelezési címéről, telefonszámáról, és az elektronikus levelezési címéről, a szolgáltatót a nyilvántartásba bejegyző bíróság vagy hatóság megnevezése;
- amennyiben engedélyköteles a tevékenység, akkor a tevékenységét engedélyező hatóság neve és az engedély száma;
- a szerződéses szolgáltatásért járó ellenszolgáltatás adóval megnövelt teljes áráról (azaz a bruttó fogyasztói árról) vagy - ha a szolgáltatás jellegéből adódóan az árat nem lehet előre ésszerűen kiszámítani - az ár kiszámításának módjáról, valamint az ezen kívül felülmerülő valamennyi költségről (így különösen a fuvardíjról és a postaköltségről), vagy, ha e költségeket nem lehet ésszerűen előre kiszámítani, annak a ténynek a feltüntetéséről, hogy esetlegesen további költségek merülhetnek fel;?
- a teljesítés feltételeiről, különösen a fizetésről, a fuvarozásról és a teljesítési határidőről;
- a kellékszavatosságra, a termékszavatosságra vonatkozó jogszabályi kötelezettség fennállásáról, valamint az értékesítés utáni szolgáltatásokról és a jótállás meglétéről és feltételeiről;
- a szerződéses szolgáltatás lényeges tulajdonságairól;
- az elállási és felmondási jog gyakorlásának határidejéről és egyéb feltételeiről, valamint az azzal összefüggő, az alább olvasható nyilatkozat-mintáról;
- arról, hogy az elállási és felmondási jog gyakorlása esetén a szolgáltatott dologvisszaküldésének költségét a fogyasztónak kell viselnie;
- az elállási jog gyakorlása esetén egyes esetekben a vásárlónak milyen költségeket kell állnia, illetve hogy milyen esetekben veszíti el a vásárló az elállási jogot;
- a kellékszavatosságra, és a termékszavatosságra vonatkozó jogszabályi kötelezettségről;
- a vállalkozásra nézve kötelező peren kívüli panasztételi és vitarendezési mechanizmus igénybevételének lehetőségéről, valamint az ehhez való hozzáférés módjáról
- a tárhelyszolgáltató adatairól;
- a vásárláskor a felek között létrejövő szerződés visszaigazolásáról és alakiságáról;
- a panaszkezelés módjáról;
- az online vitarendezésről, annak módjáról és menetéről;
- a békéltető testületi eljárásban való együttműködési kötelezettségéről;
- az illetékes békéltető testületről;
- a vásárló elállási jog gyakorlásához szükséges nyilatkozat mintáról;
- a 2018 tavaszán EU szinten egységesen életbe lépett adatvédemi szabályozás (GDPR) alapján a vállalkozás által gyakorolt adatvédelmi irányelvekről
... és még sok másról! A legfontosabb, általános tudnivalókat összegyűjtöttük egy 16 oldalas dokumentumban, mely jó kiindulópontot jelenthet. Shopstart előfizetőknek díjmentesen adjuk a dokumentumot, ha Shopstart előfizető vagy, kérd elérhetőségeinken!
Ellenőrizd most, hogy webshopodban a fentieket feltüntetted-e, a hiányosságokat mielőbb pótold!
Minden vállalkozás más és más, ezért a forgalmazott termékek és szükséges szakmák körétől függően is szükség lehet további tájékoztatásokra, vagy akár az adott termék forgalmazásának hatósági engedélyére is.
A vásárlói tájékoztatási kötelezettségnek és a GDPR előírásainak is mindenképpen érdemes megfelelni, ebben további konkrét segítséget tud nyújtani neked:
- A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság által létrehozott minta webáruház, mely ide kattintva elérhető!
- A vállalkozásod jogi képviselője (céges ügyekben járatos ügyvéd);
- A vállalkozásod könyvelője;
- Webáruházakra szakosodott jogi szakemberek.
Mindenképpen javasoljuk új webáruházak esetén - de már működő webshopok esetén is - megkérni egy jogi szakértőt, hogy nézze végig a webáruházat és jelezze, ha valamilyen adatot hiányol! Megéri elkerülni a fogyasztóvédelmi bírságot!