Webáruházad legfontosabb mérőszámai

2019-01-28 7:32
Webáruházad legfontosabb mérőszámai
Ha esetleg még nem mérnéd a webáruházad látogatószámát és egyéb mutatóit, akkor azt javasoljuk, hogy az ingyenes és széles körben használt Google Analytics-et - vagy más általad választott analitikai szoftvert - mielőbb építsd be a webshopodba!

Tekintsünk át néhány mérőszámot és az azokból kiszámítható értékeket, amikből fontos információk olvashatók ki, és amikből megtudhatod, hogy mi az, amin valószínűleg a webshopodban javítanod kell.

Látogatószám

A legkézenfekvőbb mérhető érték a látogatószám, ami egyszerűen azt mutatja meg, hogy egy adott időszak alatt hány látogató érkezett a webáruházba. Ez természetesen sok egyéb mérőszám alapját is jelenti, de önmagában nem a legfontosabb érték.

A magas látogatószám önmagában nem feltétlenül értékes, hiszen egy webáruházban a minél magasabb nyereség elérése a cél. Olyan látogatókra van szükség, akikből minél nagyobb arányban vásárló lesz. Online marketing és hirdetési kampányok, illetve a keresőoptimalizáció sikeressége is nagymértékben múlik azon, hogy sikerül-e a kampányokat úgy elkészíteni és finomhangolni, hogy azok nyereséget termelő látogatókat biztosítsanak.

A látogatókat szokás aszerint is csoportosítani, hogy a látogatók közül mennyi az új és mennyi a visszatérő látogató, mert ez is fontos információt hordoz.

Oldalletöltések száma

Az oldalletöltések száma azt mutatja meg, a látogatók egy adott időszak alatt a webáruházadnak összesen hány aloldalát tekintették meg. Természetesen ha páldául 100 látogató is megtekintette ugyanazt az aloldalt, akkor az 100 oldalletöltésnek számít.

Visszafordulási arány

A visszafordulási arány megmutatja, hogy a látogatóknak mekkora aránya hagyja el azonnal a webáruházad, amint belép oda (szokták ezt visszapattanási aránynak is nevezni). Máshogyan fogalmazva a látogatók hány százaléka hagyja el a webshopod anélkül, hogy egynél több aloldalt megnézne.

A visszafordulás oka lehet az, hogy a látogató rögtön megtalálta, amit talált, de általánosabb az - főleg webáruházak esetében, ahol a vásárlás a cél -, hogy a látogatót nem érdekli, amit a weboldaladon lát - nem ezt kereste.

Ha nagyon magas a webshopod visszafordulási aránya, akkor érdemes megvizsgálni, hogy mi lehet ennek az oka. Talán másokhoz képest túl magas a termékeid ára, kevés információt adsz meg a termékeidről, nem elég modern a webdesign, nem elég pontosan állítottad be az online hirdetési kampányod, stb., stb.

Az oldalon eltöltött idő

Mérhető természetesen, hogy a látogatók egynként és átlagosan mennyi időt töltenek a webshopod aloldalainak a böngészésével.

Vásárlások száma

Egy újabb egyszerű és minden webshopban követhető mérőszám az adott időszakban a webshopba beérkező megrendelések száma.

Bevétel

Ismét egy nyilvánvaló, mérhető adat az adott időszakban keletkező összesített bevétel.

Konverziós ráta

A konverziós ráta egy átalános, sok mindenre használatos fogalom attól függően, hogy éppen mit tekintesz a célodnak. Webáruházak esetében legáltalánosabb értelemben konverziós rátán azt számot értjük, ami azt mutatja meg, hogy a webáruház látogatóinak hány százalékából lesz vásárló. Ez az érték webáruházak esetében átlagosan 1-3% körül mozog.

Ebben az értelemben tehát a konverziós ráta = (vásárlások száma / látogatók száma) * 100

Átlagos kosárérték

Azt mutatja meg, hogy egy vásárló átlagosan mekkora összeget költ el a webáruházban egy vásárlás során. Átlagos kosárérték = bevétel / a vásárlások száma.

Az átlagos kosárérték például kapcsolódó termékek, kiegészítő termékek és szolgáltatások, mennyiségi kedvezmények, stb. használatával növelhető.

Visszatérő vásárlók aránya

Megmutatja, hogy a vásárlók milyen aránya vásárol kettő, vagy több alkalommal a webáruházban. Mindenképpen érdemes a meglévő vásárlói körre külön fókuszálni exkluzív ajánlatokkal, kedvezményekkel, kuponokkal, stb., mert az elégedett vásárlói kör jelentősen növelni tudja a profitot.

Ügyfélszerzési költség

Megmutatja, hogy egy adott kampány során mekkora volt az egy vásárlóra fordított átlagos kiadás.

Ügyfélszerzési költség = elköltött összeg / vásárlók száma

Ha például egy online hirdetési kampányra elköltünk 10.000 Ft-ot és ebből 10 vásárlót szerzünk, akkor az ügyfélszerzési költség 1000 Ft.

Vásárlónkénti bevétel

A vásárlónkénti összesített bevétel megmutatja, hogy egy vásárló az ő összes vásárlása során összesen mekkora összeget költ el a webáruházban.

Törekedni kell arra, hogy a vásárlók megszerzésére fordított kiadás már az első vásárláskor megtérüljön, sőt nyereséges legyen, de általában a nagyobb nyereséget ugyanannak a vásárlónak az újabb és újabb vásárlásai során tudjuk realizálni, mert egy új vásárló megszerzése általában drágább, mint amennyiből egy már meglévő vásárlónak őt érdeklő és konvertáló ajánlatokat tudunk kommunikálni.

Megtérülés (ROI, azaz Return On Investment)

A megtérülés azt mutatja meg, hogy a vásárlók megszerzésére költött összes kiadás milyen mértékben térült meg.

Megtérülés = (bevétel - kiadás) / kiadás

Például ha a kiadás 100 egység, a bevétel pedig 120 egység, akkor a befektetett kiadás megtérülése 20%-os.

A megtérülési ráta általában a visszatérő vásárlói kör bővülésével folyamatosan növekszik, hiszen az újabb és újabb vásárlásokra már jelentősen kisebb összegeket kell költeni, mint az új látogatók megszerzésére.

Az elégedett vásárlói kört fel kell építeni, ami folyamatos, kitartó és minőségi munkával és jó minőségű termékekkel, illetve a vásárlók magas szinvonalú kiszolgálásával érhető el.

Az elégedett visszatérő vásárlói kör felépítése nem megy egyik pillanatról a másikra, ez általában egy több éves kitartó folyamat eredménye. Sajnos sokan adják fel idő előtt a kitartó munkát és 6-8 hónap után feladják a küzdelmet, pedig sikereket csak azok érhetnek el, akik kitartóak!

A kiadásba természetesen nem csak az online marketing költségeket, hanem a webáruház fenntartásának a költségeit és a vállalkozás minden olyan járulékos költségét is bele kell érteni, amire az adott bevétel létrejöttéhez szükség volt, mert valós és teljes képet csak így kaphatunk. A megtérülési ráta növeléséhez éppen ezért a vállalkozás tevékenységének és elemeinek minden részét érdemes megvizsgálni és ahol lehetőség van, ott változtatni, optimalizálni kell.


Teendők

A fent felsorolt mérőszámokat mindenképpen érdemes egymással összevontan és forrásonként, vagy akár kulcsszavanként külön-külön is megvizsgálni, mert ezáltal jelentősen optimalizálhatók az online hirdetési kampányok, a keresőoptimalizálással kapcsolatos erőfeszítések, de akár a webáruházad kinézete, illetve tartalma is.

Sok esetben lehet a mérőszámokon javítani, ha az online hirdetési kampányaidból kizárod a rosszul teljesítő kulcsszavakat és/vagy csatornákat. Például ha egy adott kulcsszóra, vagy adott forrásból érkező látogatók esetében a visszafordulási arány magas és a webshopban eltöltött idő is rövid, akkor valószínűleg ezeket a látogatókat nem érdekli az, amit a weboldal a jelenlegi formájában kínál. Az ilyen kulcsszavakra/forrásokra fordított kiadásat érdemes lehet a jól konvertáló és nyereséges forrásokra átcsoportosítani, vagy új utakat keresni, de az is lehet, hogy a webshopban megjelenített tartalmakat kell módosítanod úgy, hogy az adott forrásból érkezőket jobban és meggyőzőbben szólíthasd meg.

Használj ésszerű időtartamokat az értékek figyelésére és összehasonlítására, mert az értékek időben, szezonálisan, vagy akár az aktuális gazdasági helyzettől függően is változnak, ezeket a változásokat is vedd figyelembe! Az értékek egy-egy napon, vagy héten belül akár jelentősen is ingadozhatnak, ezért javasolt inkább havi, vagy negyedéves átlagokban gondolkodni!

Mindenképpen érdemes rendszeresen egy kis időt szánnod a fenti bemutatott mutatóknak - és ha vannak további, a vállalkozásod szempontjából fontos mérőszámok, akkor természetesen azoknak is - az áttekintésére és elemzésére.

Ha használsz Google Ads online hirdetéseket, akkor mindenképpen használd a Google Ads konverziókövetési lehetőségét és kapcsold össze a Google Ads és a Google Analytics fiókod, hogy még pontosabb és részletesebb mutatószámokat kaphass! Használd a Google Analytics E-Commerce szolgáltatását is, így akár az is követhetővé válik, hogy az egyes kulcsszavaidra történő hirdetések vagy egyéb források - közösségi média oldalak, árösszehasonlító portálok, egyéb weboldalak - mennyibe kerültek és mekkora árbevételt hoztak!

A fenti mutatószámok figyelésén kívül meghatározhatsz saját, a vállalkozásod sikerességét tekintve fontos mérőszámokat is. Tűzz ki célokat, mérd és számítsd ki az eredményeket és azok alapján folyamatosan javítsd a vállalkozásod folyamatait!

Kövess minket a Facebookon és ha tetszik a cikk, oszd meg Te is!




Kattints ide további érdekességekhez Business témakörben!

« Vissza
2019-01-28 7:32

Ne maradj ki a növekvő online üzletből!

Tavaly hazánkban több, mint 2,5 millió ember vásárolt valamilyen terméket webáruházon keresztül. 2017-ben a hazai online kiskereskedelem 427 milliárd Ft értékben bonyolított forgalmat, mely 33%-os növekedést jelent a megelőző évhez képest. Csatlakozz a fejlődő online kereskedelemhez és vedd ki részed a webáruházak profitjaiból.

Nyiss pár perc alatt gyönyörű, letisztult webáruházat!

Webáruház árak Webáruház referenciák