Zavaró GDPR ablakok

2021-08-17 8:10
Zavaró GDPR ablakok
Ha a weboldalakba beépített különböző külső szolgáltatások személyes adatokat kezelnek, akkor azok használatához a GDPR életbe lépése óta a látogatóktól előzetes hozzájárulást kell kérni.

Mivel már a látogatók IP címe önmagában is személyes adatnak minősül - azaz még csak arra sincsen szükség, hogy a látogató azonosítsa magát például a weboldalra való bejelentkezéssel vagy e-mail címének, nevének a megadásával -, a beépülő alkalmazások döntő többsége csak látogatói hozzájárulást követően indítható el.

Ilyen beépülő szolgáltatás lehet például egy látogatói forgalmat mérő alkalmazás, felugró ablakokat megjelenítő külső alkalmazás, az Árukereső Megbízható Bolt programja, különböző konverziókat mérő beépülő modulok (például Google Ads, Facebook), online chat megoldások, és még sorolhatnánk.

A weboldalakon széles körben elterjedtek a különböző, a legtöbb esetben igen zavaró felugró ablakok, melyek a weboldal által használt beépülő alkalmazásokról és személyes adatokat tároló cookie-król adnak tájékoztatást és teszik lehetővé a látogatók számára, hogy eldöntsék, ezek közül melyek adatkezeléséhez járulnak hozzá.

De miért ennyire zavaróak ezek a típusú felugró ablakok és mi történik akkor, ha kevésbé zavaró megoldásokat használunk?

Fontos, hogy mindaddig, amíg az adott látogató nem járul hozzá az adatainak a kezeléséhez, addig nem kezdhető meg az adott látogató személyes adatnak minősülő adatainak a rögzítése, kezelése. Ez a weboldal szempontjából azt jelenti, hogy a külső alkalmazás felé ugyanúgy nem adhatóak át a látogató adatai, mintha a látogató kifejezetten megtagadta volna az adatok a kezelését.

Egy több, mint ötvenezer látogató adatain végzett mérésünk szerint ha az adatkezeléshez való hozzájárulást kérő üzenetet a képernyő felső, vagy alsó részén, egy kevésbé zavaró sáv formájában jelenítettük meg, akkor az adataik kezeléséhez a látogatók 34%-a járult hozzá, 0.14% kérte, hogy ne kezeljük az adataikat, a fennmaradó 66% pedig egyik lehetőséget sem választotta. Összességében tehát a látogatók 34%-a adott engedélyt a személyes adatokat tároló/kezelő cookie-k és beépülő alkalmazások használatára.

Abban az esetben, ha az adatkezeléshez való hozzájárulást kérő ablakot a képernyő közepén jelenítettük meg, ami sokkal zavaróbb, mint a képernyő alsó, vagy felső sávjában megjelenített üzenetsáv, akkor a mért adatok jelentősen megváltoztak. Ebben az esetben a látogatók 80%-a járult hozzá a személyes adatok kezeléséhez, 1%-uk tagadta meg az adatkezeléshez való hozzájárulást és csak 19%-uk nem választotta egyik lehetőséget sem.

Összességében tehát a személyes adatokhoz való hozzájárulást kérő ablaknak a képernyő közepére való áthelyezésével 34%-ról 80%-ra növekedett azoknak a látogatóknak az aránya, akik esetében lehetőség nyílt a személyes adatok kezelésére. A számokból látható, hogy amennyiben a weboldalak tulajdonosainak szükségük van az adatokra - márpedig hatékony online marketing a gyakorlatban szinte elképzelhetetlen minél pontosabb látogatószámok, illetve konverziós adatok nélkül-, a GDPR lényegében "rákényszeríti" a tulajdonosokat a minél zavaróbb megoldások alkalmazására.

Kövess minket a Facebookon és ha tetszik a cikk, oszd meg Te is!




Kattints ide további érdekességekhez Business témakörben!

« Vissza
2021-08-17 8:10

Ne maradj ki a növekvő online üzletből!

Tavaly hazánkban több, mint 3.38 millió ember vásárolt webáruházon keresztül, az online megrendelések száma átlépte az 52 millió megrendelést. A hazai online kiskereskedelem forgalma több, mint 909 milliárd Ft volt és ez az érték továbbra is évről évre jelentősen növekszik. Csatlakozz a fejlődő online kereskedelemhez és vedd ki részed a webáruházak profitjaiból.

Nyiss pár perc alatt mobilbarát, letisztult webáruházat!

Webáruház árak Kipróbálom ingyen